ChefMe

– Digitalt Design m. UX/UI

Beskrivelse

Projektansat hos ChefMe

ChefMe har som mål at forbedre brugeroplevelsen på deres hjemmeside, så den bedre opfylder kundernes behov og samtidig øger konverteringsraten. Vores primære indsats bør rette sig mod ændringer, der kan øjeblikkeligt generere konverteringer.

Arbejdsproces

  1. Målgruppehypoteser og målgruppeanalyse i form spørgeskema på 126 respondenter samt 5 interviews med nuværende kunder og 5 potentielle kunder.
  2. Gangster og tænke højt test, for at få en fornemmelse af Chefme’s usability-niveau, userflow og informationshierakiet på deres nuværende hjemmeside.
  3. Empathy mapping danner grundlag for persona beskrivelse samt viden om målgruppernes gains og pains.
  4. VPC modellen danner grundlag for hypoteser, om hvilke mulige ændringer, der skulle testes for at skabe UX på ChefMes hjemmeside.
  5. User journey
  6. Vi valgte at have fokus på, hvad ChefMe på nuværende tidspunkt kan gør af små steps på hjemmesiden, som kan skabe konverteringer? Pop-up test kampagnen og A/B tester på den gamle vs. den nye menuoversigten og på thumbnails med og uden CTA, “Læs mere”.

ChefMe's målgrupper – Persona

Køn: Begge køn; Alder: 40-55 år; Beskæftigelse: Job med høj indkomst; Uddannelse: Videregående uddannelse; Interesser: Mad og gastronomi, udendørsaktiviteter og rejser, skrive anmeldelser og give feedback på produkter, tjenester og oplevelser; Sociale medier: Facebook, Instagram og LinkedIn.

Denne persona er en sand gourmetentusiast, der elsker at udforske forskellige kulinariske oplevelser og dele sine erfaringer med andre. Med en passion for mad og vin vil de fravælge catering og i stedet booke en kok til mindre, private arrangementer og er villig til at betale lidt mere for en eksklusiv madoplevelse.

For denne madelsker er kokkens personlighed lige så vigtig som deres færdigheder i køkkenet. Denne persona vil have en åben og imødekommende kok, der bidrager til en god stemning og samtidig forventes det at kokken kan leve op til deres høje standarder for madlavning og give dem den eksklusive oplevelse, de søger. Derfor er ChefMe’s koncept en god match, da det tilbyder netop den slags personlig og tilpasset madoplevelse, som de søger.

Når de booker en kok til et privat arrangement, vil de gerne have mulighed for at vælge mellem forskellige menuer og have en åben kommunikation med kokken for at sikre, at deres præferencer og krav opfyldes. De er ikke interesseret i ekstra tjenester ud over kokkens madlavning og foretrækker en forudindstillet menu, som ofte ændres sammen med kokken.

Køn: Begge køn; Alder: 30-55 år; Beskæftigelse: Job med middelhøj-indkomst; Uddannelse: Videregående uddannelse; Interesser: Mad og gastronomi, udendørsaktiviteter og rejser ; Sociale medier: Facebook, Instagram

Den sociale persona er udadvendt og elsker at tilbringe tid med venner og familie. De nyder at planlægge og organisere sociale begivenheder, hvor de kan tilbyde deres gæster en god tid og en mindeværdig oplevelse. De er også ivrige efter at prøve nye ting og udforske forskellige oplevelser med deres venner. De er åbne over for nye ideer og elsker at eksperimentere med forskellige aktiviteter og temaer til deres arrangementer.

Denne persona går i højere grad mere op i kokkeoplevelsen end madoplevelsen, derfor er vægten er på en helheds socialoplevelse med deres gæster. For dem er kokkens personlighed vigtigere, da de forventer, at kokken bidrager til at skabe en god stemning til deres arrangement. Hvis de er tilfreds med oplevelsen, vil de helt sikkert vende tilbage til den samme kok igen og igen.

Generelt foretrækker de at afholde små, eksklusive arrangementer i sit hjem, såsom middagsselskaber eller intime sammenkomster, hvor de kan nyde den personlige oplevelse, som en privat kok kan tilbyde.

Når denne persona afholder et event til en mærkedag, vil de typisk have en tendens til at ønske ekstra service såsom borddækning, oprydning og underholdning. De foretrækker at have alt inkluderet i en pakkeløsning, hvor de kan vælge den service, der passer bedst til deres behov.

Køn: Begge køn; Alder: 30-55 år; Sociale medier: Facebook, Instagram og LinkedIn.

Denne persona repræsenterer dem, der har erfaring med at booke catering til erhvervsarrangementer. De kender måske ikke booke en kok mulighed. De søger en mere eksklusiv og højere kvalitetsoplevelse for kolleger. De har enten kendskab til at booke en kok igennem søgning på nettet eller netværk. De værdsætter den ekspertise og anbefalinger, som private kokke kan tilbyde, og sætter pris på de ekstra tjenester, som nogle kokke tilbyder, såsom at ansætte ekstra personale. De kan have enkelte forespørgsler og ønsker til eks. vegetar retter, men forventer at kokken hjælper med planlægningen af menuen. De planlægger efter et budget. Kommunikationen foregår telefonisk både med ChefMe og med kokken.

Køn: Begge køn; Alder: 30-50 år; Beskæftigelse: Job med middel indkomst; Uddannelse: Kort til mellemlang videregående uddannelse; Interesser: Mad og gastronomi, sociale events, musik, venner, udendørsaktiviteter og rejser ; Sociale medier: Primært Facebook. Dernæst Instagram.

Denne persona repræsenterer dem, der er i tvivl om det vil booke en kok, eller selv stå for maden. Såfremt de er interesserede i at booke en kok til deres arrangementer, bekymrer de sig for omkostningerne. For dem er det en vigtig faktor, at kokken også hjælper med det praktiske, så de kan nyde at være værter. De vil gerne have en overkommelig og budgetvenlig løsning og er tilbøjelige til at vælge en foruddefineret menu, som de kender fra catering, for at holde omkostningerne nede. De værdsætter klar og tydelig information om priser og mulige ekstraomkostninger.

De har delte meninger om at have en kok i deres hjem. De kan føle sig grænseoverskridende ved tanken om en fremmed i deres køkken, men samtidig finder de det også eksklusivt og spændende. De er åbne for at booke en kok til små intime arrangementer, hvor de kan gå sammen nogen venner og dele udgiften til kokken. De værdsætter at slippe for det praktiske, når de holder større arrangementer, da de gerne vil bruge deres tid med gæsterne.

For at opbygge tillid vil de gerne have klare oplysninger om kokkens erfaring, kvalifikationer og referencer. De kan have behov for ekstra opmærksomhed og forklaringer om, hvordan hele processen fungerer, og hvad de kan forvente fra en privat kok oplevelse.

Empathy map & VPC

Marketing funnel/User Journey på de 4 persona

Problemstillinger

VPC og user journey dannede grundlag for problemstillinger, der efterfølgende bekræftedes af dataindsamling fra mixpanel.com og hotjar.com:

Det viser sig, at menusiden havde den største drop-off rate. Dette skyldes, understøttet af indsigter fra brugerundersøgelserne, bl.a. at

  1. brugerne fandt siden med menuoversigten forvirrende, thumbnails på menuerne var fyldt med irrelevante informationer.
  2. “Pop-up request” funktionen på menuoversigten siden havde en dårlig placering, hvilket gjorde at brugerne overså muligheden.

Problemformulering:

Hvad kan Chefme gøre for at minimere dropraten og dermed skabe konverteringer?

Punkt 1: Thumbnails – løsningsforslag og brugertester

For at sikre, at brugerne modtog den ønskede menuinformation, var det nødvendigt at forbedre thumbnails til menuoversigten.

  • Der blev designet en ny thumbnail, som blev testet via UsabilityHub.com . A/B test af de gamle vs. de nye thumbnails og thumbnails med og uden CTA, “Læs mere”.

Konklusion

  • 94% foretrækker det nye design fordi det fremhæver relevante informationer som: Pris, overskrift og billeder.
  • 20% efterspørger mere info om menuernes indhold. evt. solution pop-up med quick view.
  • 60% foretrækker menuoversigt med CTA. Alle forstår at CTA knappen fører videre til en ny side. Det kan derfor konkluderer, at det er et nice to have og kan være en god idé ift. ældre brugere.

Brugertest 1: Thumbnail design test med fokus på optimering af information og design.

Eksisterende menu oversigtNy version af menu oversigt

Brugertest 2: Thumbnail design test med fokus på, om CTA knappen “Læs mere” er relevant at have på den enkelte thumbnail.

Ny version af menu oversigt_udenctaNy version af menu oversigt_medcta

Punkt 2: Pop-up request – løsningsforslag og brugertester

Der idéudvikles på en bedre placering til pop-up request, som aktiveres ved at trykke på “lav forspørgsel” knappen.

For at minimere omkostning på udvikling af pop-up funktionen, benyttes midlertidigt sleeknote.com til at teste om format og placering af pop-up er brugbare.

Visning af pop-up på desktop og mobil (Ialt testet på 101 views på Sleeknote.com)

Konklusion

Konverteringsraten i testen lå på cirka 4% i løbet af en periode på 4 dage. Det ville være hensigtsmæssigt at forlænge testperioden til f.eks. 30 dage for at opnå mere pålidelige resultater. Under en længere testperiode kan vi også tage højde for ukendte faktorer, såsom om de kunder, der vælger den nye integrerede pop-up, tidligere har foretaget en booking. Er kunderne tiltrukket af den nye pop-up, fordi den skiller sig mere ud end den gamle?